oben links oben rechts
left border
Home ˇ Tour CZ • SK ˇ Fotogaleria ˇ Ceny biletów ˇ Programy ˇ Zwierzęta w cyrku ˇ Muzyka cyrkowa ˇ Dookoła cyrku ˇ Cyrki dawniej i dziś ˇ Linki ˇ Makiety ˇ Regulamin ˇ FAQ ˇ Szukaj ˇ KontaktStyczeń 27 2020 03:27:53
Kolejne problemy Circus Royal
shortNews Szwajcarski Circus Royal zamknął swoją stronę internetową i oficjalnie podziękował swoim Internautom za uwagę. Z kolei Fan page na Facebooku nie odzywa się od listopada. Czy to już definitywny koniec tak znamienitego kiedyś cyrku?
Poważny wypadek Duetu Sky Angels
Podczas wczorajszego występu w teatrze akrobatyczno - cyrkowym Carré w Amsterdamie wypadkowi uległ znakomity duet napowietrznych akrobatów - Sky Angels, który zdobył Złotego Klauna na 41. Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Cyrkowej w Monte Carlo.

Cały świat cyrku jest przejęty groźnym upadkiem. Artyści spadli z wysokości około 10 metrów. Program został przerwany. Wiemy, że Rustenowi Osmanov nie stało się nic poważnego. Dużo gorzej jest niestety z jego partnerką, Kristiną Vorobevą. W nocy przeszła skomplikowaną operację, jej stan był określany jako ciężki.

Duet Sky Angels pochodzi z Uzbekistanu. Swój numer wykonuje do piosenki "Show must go on".

Stołeczny Cyrk w Budapeszcie - tak sztuka węgierska od zera urosła do potęgi

W przyszłym tygodniu w Budapeszcie rozpoczyna się 13. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Cyrkowej, który stał się na przestrzeni lat jednym z najważniejszych wydarzeń w branży i w którego tegorocznej edycji weźmie udział 100 artystów. O imprezie napiszemy niebawem, ale w związku z tym, dziś tematycznie pragniemy Was zainteresować historią instytucji jaką jest Stołeczny Cyrk w Budapeszcie. Zapraszamy do lektury!

Na początku XIX wieku grupy klaunów i wędrownych artystów odwiedzały Park Miejski w stolicy Węgier. Kiedy popularność Parku gwałtownie wzrosła w drugiej połowie XIX wieku, zorganizowano tam pierwsze stacjonarne wydarzenie cyrkowe. Jego inicjatorem był Giuseppe Baroccaldi (1827–1915) urodzony w Modenie we Włoszech. Pierwsze występy w Peszcie miały miejsce w 1863 roku. W 1871 r. włoski klaun osiadł na stałe w stolicy Węgier. Rozbił namiot cyrkowy i przez dziesięciolecia bawił publiczność w Parku Miejskim. Nawet po jego śmierci cyrk pozostał ulubieńcem mieszkańców Pesztu i funkcjonował do 1938 roku pod nazwą Néparena. Cyrk Baroccaldiego stał się prawdziwą sensacją i legendą w krainie Madziarów.

Światowej klasy spektakle cyrkowe, które cieszyły się zainteresowaniem dzieci i dorosłych, gościły w tej części Pesztu do końca lat 80. XIX wieku. Obok areny swoją lokalizację miało ZOO założone w 1866 roku, na początku prowadzone przez prywatną firmę, która miała ciągłe problemy finansowe. Zatrudniano tam także artystów i zagraniczne firmy cyrkowe, aby zwiększyć przychody ogrodu zoologicznego. W 1888 roku grupa artystyczna Eduarda Wulffa miała premierę na pokazie w Parku Miejskim. Zimowa rezydencja firmy Wulff znajdowała się w Mühlhausen w Niemczech.

Po udanym występie w Budapeszcie w 1889 roku władze stolicy zgodziły się na budowę i prowadzenie stałego cyrku przy ZOO, którym miał zarządzać Eduard Wulff. Z powodu obaw przed pożarami, co było powszechne wówczas, Wulff zbudował żelazny szkielet ze ścianami wykonanymi z blachy falistej, co było na ówczesne czasy nowoczesnym rozwiązaniem. Co więcej, konstrukcja była demontowalna. Współczesna prasa tak pisała o budynku: „Jest to po prostu arcydzieło techniki. Cała konstrukcja i cokoły zostały wykonane z kutego żelaza, a ściany z blachy falistej. Nad obiektem znajduje się żelazne sklepienie, pod którym znajduje się garderoba artystów, również wykonana z żelaza, więc ryzyko pożaru jest jeszcze bardziej wykluczone, ponieważ drewniane stajnie o długości 50 metrów i szerokości 15 metrów tworzą oddzielny budynek.”

Sam Eduard Wulff, który założył stały cyrk w Budapeszcie, urodził się w 1851 roku w znanej niemieckiej dynastii cyrkowej. Jego ojciec, Lorenz Wulff, był znanym hodowcą koni i właścicielem cyrku. Cyrk, znajdujący się w ZOO w Budapeszcie, został otwarty 27 czerwca 1889 roku. Od tego momentu liczymy historię Cyrku Stołecznego. Od zakończenia budowy stałego budynku cyrkowego Wulff płacił czynsz władzom ZOO o wysokości 25 000 koron rocznie. Od początku maja do końca września występy odbywały się w nieogrzewanym budynku, zwykle jeden w dni powszednie i dwa w weekendy. Główną atrakcją występów cyrkowych Wulffa były pokazy jeździeckie. W stajniach obok budynku cyrku trzymano jednocześnie 60 - 80 wyszkolonych koni. Dyrektor cyrku występował osobiście z dwunastoma ogierami.

Po wielkim sukcesie pierwszych kilku lat zainteresowanie przedstawieniami spadło, więc Eduard Wulff zrezygnował z działalności w 1895 roku. Sprzedał budynek konsorcjum, którego członkiem było ZOO. Ogromna konstrukcja została nazwana Miejskim Cyrkiem i próbowano ją wykorzystać przez prywatne firmy. Brak wiedzy skutkował jednak niewielkim sukcesem. Przez kilka lat w sezonie letnim nie było żadnych spektakli. Firma Eduarda Wulffa została zaproszona na kilka programów, ale to też nie pomogło. Konsorcjum zbankrutowało na początku XX wieku. Podobnie jak ZOO, budynek cyrkowy stał się własnością stolicy. Następnie, po dwudziestu latach, pojawiło się trwałe rozwiązanie. Zwycięzcą konkursu na dyrektora cyrku w 1904 roku został Mátyás Beketow (1867–1929) pochodzenia rosyjskiego, który z niewielkimi przerwami zarządzał cyrkiem w Parku Miejskim aż do swojej tragicznej śmierci w 1928 roku.

Urodzony w Oryolu w 1867 roku, Matvey Ivanovich Beketow, były żołnierz armii carskiej, rozpoczął karierę cyrkową jako klaun w Kopenhadze. Później trenował prosięta i zaczął pracować z końmi. Jeździł konno po wielkich miastach starego kontynentu. Prowadził Cyrk Olympia-Beketow w Berlinie, a następnie we Wiedniu. Był już uznanym artystą cyrkowym, kiedy stolica Węgier podpisała z nim umowę.

Po wynajęciu budynku cyrku zamieszkał w Peszcie. Kupił dom na rogu ulic Lendvay i Bajza, gdzie dorastały jego dzieci: córki Pauli i Gréte, znane artystki cyrkowe i syn Aleksander, także artysta cyrkowy, późniejszy dyrektor. 30 kwietnia 1904 roku Beketow otworzył na własny koszt całkowicie odnowiony cyrk i zaprezentował program, którego nigdy wcześniej nie widziano w Pesmieszkańcy miasta nazywali Cyrk Miejski Cyrkiem Beketowskim i często brali udział w jego występach. Beketow starał się utrzymać wysoki poziom. Przed I wojną światową utrzymywał ponad sto koni. Dyrektor innego popularnego cyrku, Ferenc József, który lubił wybierać się na wycieczki do Pesztu, był dwukrotnie gościem tamtejszej loży honorowej.

Mátyás Beketow znacząco zmienił budynek cyrku w latach 1904–1919. Wprowadził elektryczność i zbudował betonowy basen o głębokości trzech metrów, nowe kasy, szatnie, budynki magazynowe. Mimo znacznych inwestycji stracił prawo do użytkowania budynku po upadku I wojny światowej. Ale nie poddał się, a od 1923 roku ponownie został najemcą cyrku. W latach 20. zainteresowanie ponownie zmalało. W kwietniu 1929 roku na pierwszej stronie Pest Magazine pisano, że „Mátyás Beketow, popularny dyrektor cyrku w Peszcie, popełnił samobójstwo w Dunaju”. Po jego śmierci jego syn, Sándor Beketow, przejął cyrk. Era Beketowa trwała przez kolejne pół dekady, kończąc się zbliżającym się kryzysem gospodarczym. W 1934 roku rodzina Beketow zrezygnowała z dzierżawy, kończąc trzydziestoletni, pełen wydarzeń okres w historii Wielkiego Cyrku Metropolitalnego.

Pierwsi dyrektorzy cyrku starali się zaprezentować znane międzynarodowe atrakcje. Na początku historii stałego cyrku w jego programie prawie nie było artystów krajowych. Dopiero Sándor Beketow, który przejął zarządzanie cyrkiem po śmierci ojca rozwijał krajowe tradycje cyrkowe. György Fényes (1882–1959), jeden z dyrektorów cyrku z wieloma kontaktami krajowymi w kręgach artystycznych, dokonał pozytywnej zmiany w tym zakresie. Podczas jego działalności liczba węgierskich artystów wzrosła.

W latach 30. XX wieku cyrk w Budapeszcie zyskiwał na znaczeniu, gościli w nim coraz wybitniejsi artyści, a wielu węgierskich zaczęło podróżować po najlepszych arenach Europy.

György Fényes objął kierownictwo w cyrku począwszy od 1936 roku. W młodości George György Fényes prowadził restaurację w Parku Miejskim, a jako dyrektor cyrku stał się majętnym człowiekiem. Po raz pierwszy zorganizował tanie, popularne programy dla dzieci. W latach 1936–1943 dzierżawił budynek Cyrku Miejskiego. Przywiązywał wielką wagę do czystości cyrku, jego pomieszczeń i porządku w nim. Podczas swojej kadencji jako dyrektor całkowicie odnowił cały budynek. Nad głównym wejściem i na plakatach pojawił się także nowy napis: Fényes Fővárosi Nagy Cirkusz. To pierwsza wersja nazwy stołecznego cyrku, która jest do dziś używana.

W tym czasie w programach przeplatały się elementy cyrku i variete. Pierwsza połowa występów była bardziej cyrkowa, ze zwierzętami i woltyżerami, akrobatami, żonglerami, klaunami. Po przerwie pojawiali się tancerze. W 1937 roku na arenie budapesztańskiego cyrku bracia Rivels zyskali sławę jako artyści cyrkowi. Jednym ze znanych ówczesnych węgierskich wykonawców była Grupa Hortobágy, a młody muzyk Gábor Eötvös (1921-2002) stał się nieodłączną postacią cyrku.

Ostatni sezon cyrkowy dla György Fényesa to 1943 rok. Do 1944 roku z powodu bombardowań aliantów, stolica nie wydała już pozwolenia na granie spektakli. Po wojnie cyrk nie mógł działać. Podczas oblężenia, zimą 1944–1945, wojska niemieckie rozmontowały stajnię cyrku, a w dach cyrku uderzyło kilka bomb. Wiosną 1945 roku życie powróciło. Artyści bliscy Partii Socjaldemokratycznej - bracia Göndör i Rezső Árvai - zdobyli pozwolenie na występy. Budynek został przystosowany do występów. Przez cztery lata Cyrk Stołeczny, działał pod sporą presją polityczną, a we wrześniu 1949 roku podobnie jak inne prywatne firmy, został upaństwowiony.

Państwowy Cyrk Stołeczny 1 maja 1950 roku rozpoczął swój pierwszy sezon jako cyrk państwowy. Występy z lat 50., przy braku zagranicznych artystów, zbliżyły się do rewii. W programie pojawiły się piosenki, sceny kabaretowe, tancerze i parodyści. Znani aktorzy tamtej epoki jak Kálmán Latabár i Árpád Latabár, Róbert Rátonyi, Kamill Feleki, Tivadar Bilicsi i Kiss Manyi występowali jako regularni goście w cyrku.

Pierwsi artyści Państwowej Szkoły Szkolenia Artystów, założonej w 1950 roku, mieli swoją premierę w 1955 roku. Od 1953 roku w Cyrku Stołecznym występowały także trupy państwowe zaprzyjaźnionych krajów - z Czech, Polski, Niemiec Wschodnich i Chin. Wiosną 1956 roku gościnny występ Moskiewskiego Cyrku Państwowego okazał się wielkim sukcesem. W 1958 roku wysokim kosztem został zaprezentowany nowy węgierski pokaz wodny. Został on skrytykowany przez lokalną gazetę i okazał się niewypałem finansowym.

Pojawienie się telewizji pod koniec lat 60. XX wieku znacznie zwiększyło popularność cyrku. W wyniku transmisji telewizyjnych programy i artyści cyrku w Budapeszcie stały się znane w całym kraju. Dzięki międzynarodowym tournée Europejczycy poznali także węgierską sztukę cyrkową za granicą. Artyści kiedyś zmagający się z problemami finansowymi, stali się cenionymi wykonawcami, a wielu z nich otrzymało wysokie wynagrodzenie i odznaczenia państwowe.

Wraz ze wzrostem uznania dla sztuki cyrkowej, rosły wymagania publiczności. Około pół miliona widzów rocznie odwiedzało cyrk, który był remontowany kilka razy, ale zbliżała się setna rocznica jego założenia. Podjęto więc decyzję o budowie nowoczesnego budynku cyrkowego. W marcu 1966 roku zespół cyrkowy pożegnał się ze swoim dawnym domem. W kolejnych dniach rozpoczęto rozbiórkę jedynego w kraju kamiennego budynku cyrkowego. W miarę postępu w budowie, spektakle odbywały się przez lata w wielkim namiocie cyrkowym, u zbiegu ulic Dózsa György i Damjanich.

Po pięciu latach, 14 stycznia 1971 roku drugi budynek Cyrku Stołecznego otworzył swoje podwoje. Firmą kierowała Mária Eötvös Gábor Picard (1921-2014), która prowadziła cyrk od sukcesu do sukcesu, od 1969 do 1983 roku.

Minęło 49 lat. Od tego czasu na słynnej arenie wystąpiło ponad 15 000 artystów, których popisy oglądało prawie 30 milionów widzów. Cyrk w chwili obecnej ponownie święci tryumfy i jest bardzo popularny zarówno wśród mieszkańców Budapesztu jak i turystów. Widownia liczy obecnie 1450 miejsc i nierzadko wszystkie są wyprzedane.

(Źródło: www.ligetbudapest.reblog.hu)
Rozpoczęły się przygotowania do Festiwalu w Monte Carlo


Festiwal w Monte Carlo tuż tuż. Rozpoczęły się już wielkie przygotowania do tego najwspanialszego święta sztuki cyrkowej! Nie zapominajmy, że tego roku wystąpi na nim aż dwoje polskich reprezentantów!

MONTE CARLO 2020 - time to start big preparations!

Opublikowany przez KMC - Klub Miłośników Cyrku Czwartek, 2 stycznia 2020
Rozwiązanie konkursu
Witamy Was już w nowym, 2020 roku. Ale najpierw sprawa z roku zeszłego, czyli rozwiązanie konkursu z różnicami. Wygrał go Karol Kaźnica, któremu gratulujemy. Poniżej znajdziecie odpowiedzi. Większy format zdjęcia dostępny po kliknięciu na obrazek.

Nowy polski pokaz na perszach
Nie ulega wątpliwości, że w tradycji polskiej sztuki cyrkowej regularnie pojawiali się artyści prezentujący numer jakim jest persz. Zawsze były to numery widowiskowe, po prostu takie, które oglądało się z przyjemnością. Wreszcie doczekaliśmy się następców - na sylwestrowej gali w Julinku Mateusz i Lusesita po raz pierwszy zaprezentowali swoje persze nad którymi pracowali wiele miesięcy i wciąż pracują. Oglądajcie uważnie - tak mogą wyglądać początki numeru być może kiedyś oklaskiwanego na światowych arenach. :)

W sylwestrową noc tradycyjnie występowaliśmy w Parku Rozrywki w Julinku. gdzie w tym roku odbyła się premiera nowego numeru na perszach w wykonaniu Lusesita Farrell i Mateusz Krajewski Pierwsze koty już poszły za płoty, teraz przed nimi dalsza praca nad udoskonaleniem numeru. Dzięki Janusz Sejbuk - bo to dzięki twojej pracy powstał ten numer

Opublikowany przez Dariusza Krajewskiego Środa, 1 stycznia 2020
Cyrk wodny w Petersburgu

Cyrk w Petersburgu. Circus in Petersburg.😍😍😍

Opublikowany przez KMC - Klub Miłośników Cyrku Poniedziałek, 30 grudnia 2019
Podsumowanie roku 2019 dla Portalu KMC
Było już podsumowanie sezonu, teraz pora na tradycyjne podsumowanie roku 2019 dla Portalu KMC i jego działalności. Jak zawsze pod koniec grudnia zapraszamy Was do lektury artykułu w którym zebraliśmy nasze działania z przeciągu ostatnich dwunastu miesięcy.

Rok 2019 znów pokazał, że byliśmy dla wielu osób najważniejszym i najszybszym źródłem cyrkowej informacji. Wielokrotnie potwierdzały to osobiste rozmowy i opinie za które serdecznie wszystkim dziękujemy. W mijającym 2019 roku dodaliśmy jak dotąd 347 newsów (a przed nami jeszcze dwa dni) i opublikowaliśmy kilka tysięcy nowych zdjęć. Nie mogliśmy też zapomnieć, jak zawsze, o konkursach w których rozdawaliśmy różnorodne nagrody - jeden z nich wciąż trwa! Zachęcamy do udziału!

W tym roku postawiliśmy na poszerzenie cyrkowych horyzontów - własnych i naszych Czytelników. Dlatego inspirowaliśmy Was wizytami na zagranicznych spektaklach cyrkowych, m.in. w "Ales", czy "Magyar Nemzeti Cirkusz", a podczas Światowego Dnia Cyrku pokazaliśmy kulisy automatycznego rozkładania namiotu austriackiego Circus Maximum. Obiecujemy Wam, że w przyszłym roku podobnych smaczków nie zabraknie.

W mijającym roku zmieniliśmy także logo, co spotkało się z pozytywnym odbiorem z Waszej strony.

Rok 2019 był 11. rokiem naszej działalności. W marcu 2020 będziemy obchodzić 12. urodziny! Żadna inna strona w Polsce nie istnieje i nie istniała tak długo. Dziękujemy, że od tylu lat darzycie nas zaufaniem.

Naszym wspaniałym Czytelnikom życzymy szampańskiej zabawy i wszystkiego dobrego nowego roku, niech się darzy!
Konkurs dla naszych Czytelników!
Dawno już nie organizowaliśmy żadnego konkursu z cyrkowymi pamiątkami i pora to zmienić! Zatem mamy dla Was świąteczno - noworoczny prezent i zapraszamy do udziału w konkursie KMC.

Nagrodą jest cyrkowy plastikowy kubek od Roberto Fazzini, a do tego... dorzucamy jeszcze trochę ulotek. Jakich? To niespodzianka, ale zapewniamy Was, że będą tylko te ładne i nie tylko polskie. ;)

Znajdź 3 różnice pomiędzy poniższymi zdjęciami. Odpowiedź wyślij wraz ze swoim imieniem i nazwiskiem na e-mail: portalkmc@op.pl. Spośród wszystkich poprawnych odpowiedzi wylosujemy jednego zwycięzcę. Konkurs trwa do 1 stycznia 2020 roku do godziny 16:00 włącznie. Rozwiązanie w godzinach wieczornych. Życzymy Wszystkim powodzenia i do dzieła!



Kliknij w zdjęcie, by zobaczyć większy rozmiar.
Wielka premiera I zimowego spektaklu "Krone"
Wczoraj, w pierwszy dzień Świąt Bożego Narodzenia, odbyła się wielka uroczysta premiera I zimowego spektaklu Circus Krone w Monachium. Jak zawsze nie zabrakło na niej wielu znamienitych gości i niemieckich celebrytów. Poniżej zamieszczamy wideo relację z tego wydarzenia.

Festiwal w Massy odwołany
Czegoś takiego jeszcze nie było. Kierownictwo Festiwalu w Massy odwołuje 28. edycję tej imprezy, która miała się odbyć w dniach od 9 do 12 stycznia 2020 roku z przyczyn niezależnych od organizatorów.

Komitet organizacyjny tłumaczy swoją decyzję strajkami we Francji mającymi wpływ na transport publiczny oraz strajkiem na kolei, szczególnie widocznymi w rejonie paryskim w którym odbywa się Festiwal. Ponadto, w związku z wydarzeniami, zamknięto plac służący za parking dla gości Festiwalu. Obawiając się, że organizacja imprezy zostanie zakwestionowana przez władze od strony administracyjnej, dyrekcja postanowiła nie ryzykować i odwołać przyszłoroczną edycję Festiwalu. Nie ma możliwości zorganizowania jej w innym terminie, dlatego najbliższa edycja odbędzie się w Massy dopiero za rok.

Była to decyzja nagła i niespodziewana, podjęta w nocy z 23 na 24 grudnia. Od kilku już dni trwały przygotowania festiwalowego miasteczka - były postawione maszty i wciągane namioty. Nie zdarzyło się wcześniej, aby impreza tej rangi została tak nagle odwołana, ale, podkreślmy to jeszcze raz - z przyczyn kompletnie niezależnych od organizatorów.
Strona 3 z 208 < 1 2 3 4 5 6 > >>
Video
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Nowe fotografie

20. FESTIWAL - 2019

CYRK ARENA - 2019

Serwis

KMC - Klub Miłośników Cyrku to nowoczesny serwis informacyjny poświęcony zawsze prawdziwej i pięknej sztuce cyrkowej. Portal powstał w 2008 roku.

Przez ponad dziesięć lat zanotowaliśmy kilka milionów odwiedzin. Jesteśmy najchętniej czytaną stroną o tej tematyce w Polsce. Każdego dnia serwis odwiedzają nie tylko fani, ale również artyści, pracownicy, dyrektorzy cyrków i osoby związanie z tym światem.

Portal KMC stał się mocną, rozpoznawalną i cenioną marką o czym świadczą opinie nie tylko fanów, ale najważniejszych postaci polskiego cyrku. Dbamy o pełen profesjonalizm!

Wierzymy, że cyrk to najbardziej magiczne i niezwykłe widowisko na kuli ziemskiej! Więc przyłącz się do nas i poznaj ten niecodzienny świat.

stat4u
Choose your language
Ogłoszenia


Aby bezpłatnie zamieścić tutaj swoje ogłoszenie, skontaktuj się z nami, pisząc e-mail na adres: portalkmc@op.pl.
Zobacz też




Nasz złoty partner
Na Forum
Najnowsze Tematy
Brak zawartości dla tego panelu
Najciekawsze Tematy
Brak zawartości dla tego panelu
Online
Gości Online: 2
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanych użytkowników: 161
Nieaktywowany Użytkownik: 0
Najnowszy Użytkownik: Stunts
right border
unten links unten rechts


7306826 Unikalnych wizyt

Powered by powered by php-fusion   |   Theme by Moded By: UCTXs Themes

Based on greeny by: Design by Matonor

Załóż : Własne Darmowe Forum | Własną Stronę Internetową | Zgłoś nadużycie